Slaap in de media

Slapen doorheen de hitte

Aah vakantie! Eindelijk tijd voor rust, ontspanning en meer slaap?

Maar wat met slaap in deze hitte?


Laat de hitte jouw slaap minder storen met deze tips:


  • laat de kamers in je huis goed luchten ’s morgens en ’s avonds
  • laat de gordijnen/blinden van je slaapkamer gesloten overdag
  • drink overdag (en als je daar nood aan hebt, ook ’s nachts) veel water
  • mijd ijskoude dranken, ze vragen veel energie van je spijsvertering om te verteren waardoor er net warmte ontstaat
  • mijd coldpacks of ijskoude baden, je lichaam zal hierop reageren door net meer te gaan zweten
  • neem overdag en ’s avonds voor bedtijd een lauwe douche of (voeten)bad, dat helpt om de kerntemperatuur van je lichaam iets te laten dalen
  • zorg voor natuurlijk bedlinnen om je zweet op te nemen en de lichaamstemperatuur stabiel te houden
  • zorg voor een dun dekentje/lakentje om nachtelijk afkoelen te voorkomen. Daardoor voorkom je nodeloze wakkertijd tijdens de nacht


Op de hoogte blijven van tips om beter te slapen? Volg de Slaappraktijk op Instagram

Luister mee naar de podcast aflevering over slaap en slaaptherapie


Beter slapen kan je leren. 


In deze podcast aflevering van Fulfill kom je te weten hoe slaap werkt, hoe je te weten komt of je (kwalitatief) voldoende slaapt en wat je er aan kan doen als dat niet het geval is.


Luisteren kan via deze link.

Hoe beter slapen tijdens de blokperiode?

Je hersenen krijgen heel wat te verduren tijdens een examenperiode. Om je hersenen voldoende rust te gunnen, en vooral, om je leerstof goed te blijven onthouden, is het belangrijk om goed en voldoende slaap te pakken.


De Slaappraktijk werd hierover geïnterviewd door Bis 21.


In dit artikel lees je hoe je tot beter slapen komt en hoe je daardoor ook meer kans maakt op een succesvolle examenperiode.

Slaapexperte Julie Vanderlinden aan het woord in de 

LifeMe Podcast

Een beter slaap op je verlanglijstje te zetten voor het nieuwe jaar 2022? Geen slecht idee.


Beluister de podcast van LifeMe over het belang van slaap via Spotify of deze link

Slaap en wetenschap

Hoezo 'slapen kun je leren'?


Op het wetenschapsfestival 2021 in Brussel duikt slaapexperte Dr. Julie Vanderlinden in op fabels en feiten over slaap die ons letterlijk 'wakker' houden.


Meer weten? Beter slapen?


Laat je inspireren en herbeluister via de Facebookpagina van het Wetenschapsfestival.

Slaap op het Wetenschapsfestival

2021

Muntpunt Brussel

Bewegen verbetert slaap bij ouderen

Fysieke activiteit van lichte tot gematigde intensiteit kan de slaap bij ouderen verbeteren.



Lees het wetenschappelijk artikel hier.

Focus op positieve gezondheid heeft positief effect op slaap

Het spinnenweb van positieve gezondheid kan je helpen om beter te slapen. 


Meer weten? Bekijk de website of contacteer me.


Slapen doorheen de COVID pandemie?

De pandemie houdt ons letterlijk wakker.


Wil je meer weten hoe jij je slaap tijdens en na de COVID pandemie kan verbeteren? 

Bekijk het artikel hier.